دوره آموزش روانشناسی آغاز شد همین الان ثبت نام کن!!

با GTD هر غیرممکنی رو ممکن کن

با GTD هر غیرممکنی رو ممکن کن

برای مدیریت زمان روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد.


شاید بتوان گفت GTD مشهورترین تکنیک مدیریت زمان در دنیا می باشد. این تکنیک توسط David Allen پایه‌گذاری شده است . ایده اصلی این تکنیک بر پایه ثبت وقایع استوار است . یعنی شخص ابتدا باید کارها را از ذهن خود خارج کرده و بر روی کاغذ به ثبت آنها بپردازد. با این کار ذهن از یادآوری این‌که چه کارهایی را باید انجام دهد رها می‌شود و می‌تواند روی کارهای ثبت شده تمرکز کند.

در روش‌های سنتی مدیریت زمان، همه‌ مفاهیم حول محور اولویت بندی می‌گذرد. اما در روش GTD برای انجام کارها یک فرآیند مشخص تعریف می‌شود و طبق این فرآیند کارها یک به یک انجام می‌شوند.

GTD بر مبنای ساده سازی مکانیزم ثبت، کنترل و دریافت تمام اطلاعاتی است که برای انجام یک کار لازم است.

 

اما روش GTD  چیست؟

GTD مخفف Getting Things Done به معنای به انجام رساندن کارها می باشد. افراد با استفاده از این روش یاد می‌گیرند کارهای خود را در مدت زمان کمتر و با بازدهی بیشتری انجام دهند. دیوید آلن تکنیک‌هایی در زمینه مدیریت کارها ابداع کرده است که با عنوان روش GTD از آن یاد می‌شود.

ممکن است ذهن شما پر از ایده‌‌ باشد و شما جایی برای ثبت آن‌ها و برنامه‌ای برای اجرای آن‌ها نداشته باشید. برای مثال لیست کارهای خود را نوشته‌اید اما فرصت انجام دادن آن را ندارید؛ می‌خواهید فایل های داخل تلفن همراهتان را به لپ تاپ انتقال دهید اما فرصت آن را ندارید؛ و هزاران فکر مختلف و کار پردازش نشده که در ذهن شما غوطه‌ورند و شما نمی‌توانید ذهنتان را آزادکنید. هرچیزی که از ذهن شما عبور می‌کند و نیاز است که برای آن کاری انجام دهید، بخشی از تمرکز و فضای ذهن شما را اشغال می‌کند و نپرداختن به آن استرس شما را بالا می‌برد.

GTD  این امکان را برای شما فراهم می کند که ذهن خود را از کارهای غیر ضروری خالی کنید و با مدیریت کارهای تان ، زمان تان را به گونه ای سازمان‌دهی کنید که به بهره وری بیشتری برسید.

بخش اصلی و جادویی این روش در کمک کردن به شما در تبدیل خواسته‌های تان به اقدامات فیزیکی و قابل‌مشاهده است.

هدف از روش GTD

استفاده از این روش به شما در برقراری نظم در کارهای تان کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود که کارهای تان به ترتیب اولویت سازمان‌دهی شده و سپس با نظم بیشتری به سرانجام برسد.

این سیستم نه تنها موجب افزایش میزان بهره‌وری شما در کارتان می‌شود بلکه باعث می‌شود که محقق ساختن اهداف تان نیز میسر شود.

باید تکنیک مدیریت زمان را به خوبی بدانید و پیاده سازی کنید. دیوید آلن می‌گوید: هر چیزی که برای ثانیه ای از ذهنتان عبور می کند را بیرون بکش و زمانی که کاری پیش می‌آید، در همان لحظه تصمیم‌گیری کن تا موقعیت تصمیم‌گیری از دست نرود.

همیشه سعی کنید که برای سازماندهی کارهای تان به ویژه برای انجام کارهای مهم و فوری زمانی را برای یادآوری اختصاص دهید تا آن را فراموش نکنید.

GTD  را در زندگی خود امتحان کنید؛ اگر شما

  • احساس می‌کنید که در بین حجم زیادی از کارها غرق شده‌اید.
  • نگران فراموش کردن جزئیات کوچک کارهای تان هستید.
  • در شغل و زندگی خود با کمبود وقت رو‌به‌رو هستید و نمی‌توانید زمان تان را به درستی مدیریت کنید.
  • پروژه های زیادی را شروع می‌کنید اما در به سرانجام رساندن آنها مشکل دارید.
  • قبلا هرگز GTD  را در زندیگی تان به کار نبرده‌اید.

هر کس باید حداقل یک بار در زندگی خود GTD  را انجام دهد چرا که با انجام آن در زندگیتان حتی فقط برای یک بار، شاهد تغییراتی بسیار اساسی در زندگیتان خواهید بود.

 

اصول و چگونگی انجام روش  GTD

در مرحله‌ی اول، ذهن و حافظه‌ی خود را از هرگونه فکر، ایده، کارهای پردازش نشده و … خالی کنید.

ابتدا تمام کارهای پردازش نشده‌ای که در ذهن دارید را بر روی کاغذ بنویسید. از جمله تحویل دادن پروژه‌های دانشگاه، تماس با خانواده، عوض کردن مسواک و … . همه و همه را از جزیی ترین تا کلی ترین بنویسید و هیچ موردی، حتی موارد ساده و پیش پا افتاده را از قلم نیندازید.

در مرحله دوم، تمام کارها را پردازش کنید. پردازش کارها به معنای انجام آن‌ها نیست بلکه به این معناست که

این کار در چه مدتی پایان می‌پذیرد؟

در چه روز و یا در چه زمانی باید انجام شود؟

آیا مهلت انجام دارد یا خیر؟

پس از پاسخ به این سؤالات کارهای تان را در چند دسته ی مختلف قرار دهید و تقسیم بندی کنید.

در مرحله‌ی سوم، تمامی این بخش هایی را که در مرحله‌‌ی قبل تقسیم کردید را منظم کنید و برای هر یک از کارهای تان، یک برنامه‌ی زمانی بنویسید و مهلت تعیین کنید.

در مرحله‌ی چهارم، پس از سازماندهی و پردازش کارها  و انتخاب یک ضرب العجل برای هر کار، سعی کنید به صورت مستمر و روزانه کارهای تان را پیش ببرید.

  • می خواهم یک تکنیک فوق العاده برای اتمام سریعتر کارهای تان به شما پیشنهاد بدهم.

آن دسته از کارهایی که زیر دو دقیقه قابل انجام هستند را، بلافاصله و در همان لحظه انجام دهید و کارهایی که بیش از 2 دقیقه زمان می‌برند را در اپلیکیشن های مدیریت زمان یا سررسید خود وارد کنید تا در زمان درست خودش انجام دهید.

 

با استفاده از چه تکنیکهایی میتوانید از این روش نهایت استفاده را ببرید؟

 با استفاده از تکنیک‌های GTD می‌توانید به بهترین شکل ممکن کارها و زمانی که در اختیار دارید را مدیریت کنید.

 

6 تکنیک‌ GTD عبارتند از

1- انجام مهمترین کارها در ابتدای روز

آغاز هر روز فقط سه کار مهم خود را در اولویت انجام قرار دهید. این سه کار آن قدر مهم هستند که حتما باید انجام شوند و درصورت انجام نشدن پیامدهای منفی بسیاری برایتان خواهند داشت.

2- سحرخیز باشید

اگر کارهای زیادی دارید و برای آن برنامه‌ریزی کردید، بهتر است صبح زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید تمای کارهای تان را در طول روز به اتمام برسانید. سحرخیزی یکی از عوامل موفقیت در زندگی است که باعث مدیریت بهتر زمان تان می‌شود.

3- یادداشت کنید

همیشه به محض این که کاری از ذهن تان عبور کرد آن را در یک دفترچه  یا در تلفن همراه تان یادداشت کنید و به حافظه‌ی خود اعتماد نکنید‌. چرا که در دقایق بعد ممکن است فراموش کرده باشید که چه کاری و به چه دلیلی باید انجام می‌دادید.

4-کارهای خود را دسته‌بندی کنید

کارهای خود را دسته‌بندی کنید و کارهایی را که به هم مربوط هستند و در یک حوزه قرار می‌گیرند، در یک دسته قرار دهید. این کار باعث می‌شود سرعت بیشتری در انجام کارها داشته باشید .

5-طبق تقویم کارهای تان را برنامه ریزی کنید

برای اینکه کارهای خود را در زمان مشخص‌شده انجام دهید، بهتر است یک تقویم برای کارهای خود تهیه کنید و طبق آن کارهای خود را سازمان دهی کنید.

6-واقع بینانه برنامهریزی کنید

برنامه کاری خود را متناسب با توان خود تنظیم کنید؛‌ زیرا برنامه سنگین و غیر‌واقع‌بینانه باعث شکست شما در دنبال کردن برنامه‌تان می‌شود و همچنین انرژی شما را برای انجام کارها کاهش می‌دهد. شکست در برنامه ریزی و مدیریت کارها بسیار ناخوشایند است به طوری که به دنبال انجام نشدن کارها و تحلیل انرژی تان؛ شما فکر می‌کنید که سیستم  GTD، سیستمی ناکارآمد است در صورتی که استفاده‌ی شما از این سیستم نادرست است.

 

کاربرد GTD

GTD یعنی هنر مدیریت کارها بدون تشویش و استرس.

همه‌ی ما در طول شبانه روز، چه در زندگی کاری و چه در زندگی شخصی با حجم زیادی از کارهای مختلف رو‌به‌رو می‌شویم و به زمان زیادی برای انجام آن‌ها نیاز داریم.

روش بی نقص و بی نظیر GTD ، علاوه بر کاربرد زیادی که در مؤسسات و شرکت های مختلف دارد می‌تواند به ما در مدیریت کارهای شخصی در خانه نیز کمک کند. علاوه بر این، با روش GTD می توان سیستم سازی کرد و کارها را در محل کار به گونه‌ای سازمان دهی کرد که هر فرد بتواند کارهایش را با کیفیت بیشتری ارائه دهد.

قطعا روش GTD ، یکی از بهترین سیستم‌هایی است که به ما در مدیریت کار و زمانی که در اختیار داریم کمک می‌کند و باعث می‌شود علاوه بر اینکه بهره وری بالاتری در کارهای مان داشته باشیم ، ذهن مان هم برای ایجاد ایده های بیشتر و بهتر و افزایش خلاقیت درگیر شود.

 

چه چیزی Getting Things Done را از بقیه روش ها متمایز کرده است؟

  •  با تکنیک GTD ذهن تان را از بهم ریختگی و شلوغی کارها نجات خواهید داد و همیشه در آرامش خواهید بود.
  •  با تکنیک GTD هرگز اضطراب و استرس کارهای ناتمام و انجام نشده را نخواهید داشت.
  • با تکنیک GTDخیال تان راحت خواهد بود که همه کارهای تان به موقع و در زمان مقرر خودش انجام خواهند شد.
  •  با تکنیک GTD هر هدف و ایده ایی داشته باشید به راحتی عملی خواهید کرد.
  •  با تکنیک GTD بهره وری خود را بالا خواهید برد و زمان تان به بهترین شکل ممکن استفاده خواهید کرد.
  •  با تکنیک GTD برای انجام تمام کارهای خود وقت خواهید داشت هم برای کار کردن هم برای تفریح کردن.
  •  با تکنیک GTD هیچ وقت با کمبود وقت مواجه نخواهید شد.
  •  با تکنیک GTD همیشه شاهد رشد و پیشرفت خود خواهید بود.
  • با تکنیک GTD همیشه حس رضایت از خود خواهید داشت.

 

برای آشنایی کامل با روش GTD و پیاده سازی کامل آن در زندگی روزمره و همچنین چگونگی هدف‌گذاری هوشمند و گام‌های برنامه‌ریزی می‌توانید  وارد کانال تلگرام ما به آدرس https://telegram.me/mindclinik1 شوید و در”دوره مدیریت زمان به روش GTD “ثبت‌نام کنید و چگونگی مدیریت کارهای تان به روش GTD  را آموزش ببینید.

ثبت نام دوره مدیریت زمان و برنامه ریزی به روش GTD آغاز شده

50 درصد تخفیف ویژه تا 15 آبان ماه

مبلغ دوره: 499000 249500 تومان

مدرس : مژگان میرزایی( روانشناس بالینی )

مخاطبین :  کسانی که دوست دارند اهداف و خواسته هاشون رو عملی کنند. و شاهد رشد و پیشرفت خودشون باشند و از لحظه لحظه زندگی شون نهایت استفاده رو ببرند.

فرمت آموزش: فایل صوتی + فایل های اکسل برنامه ریزی

نحوه دریافت فایل های صوتی : کانال تلگرام

دوستان عزیزی که تا پایان 15 آبان ماه ثبت نام کنند:

این خدمات ویژه را دریافت خواهند کرد.

  • 50درصد تخفیف ویژه
  • مشاوره رایگان
  • و پشتیبانی به مدت یک ماه دریافت خواهند کرد.

از این که زمان تان را برای مطالعه این مقاله اختصاص دادید بی نهایت سپاسگزاریم. بعد از به کارگیری این روش در زندگی شخصی و یا کاری تان؛ نظرات تان را با ما به اشتراک بگذارید و نتایجی را که کسب کردید را با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط
5 دقیقه

بدون اینکه اعصابتان خط خطی شود کارهای تان را انجام دهید

مژگان میرزایی

بدون اینکه اعصابتان خط خطی شود کارهای تان را انجام دهید   «اِیچ.جکسِن بروان»، نویسنده‌ی شهیر آمریکایی می‌گوید: «نگویید که وقت کافی ندارید. شما دقیقا همان تعداد ساعاتی را در روز در اختیار دارید که هِلن کلِر، لویی پاستور، میکل آنژ، مادر ترِزا، لئوناردو داوینچی، توماس جِفِرسِن و آلبرت انیشتین داشتند.» همه‌ی ما آرزو می‌کنیم […]

7 دقیقه

باور چیست ؟

مژگان میرزایی

باور چیست ؟ تا قبل از سال ۱۹۵۴، باوری عمومی وجود داشت که « انسان هرگز نمی تواند یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه بدود » ( حتی برداشت پزشکی نیز بر این باور بود که اساساً توانایی، ظرفیت و فیزیولوژی بدن انسان طوری است که  نمی تواند یک مایل را در کمتر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان
error: تمام حقوق متن برای مدیر سایت مایندکلینیک ثبت شده ست